تبلیغات
مطالب اینترنتی - از كجا بفهمیم كه خدا توبه ما را قبول كرده است؟
 
مطالب اینترنتی

توبه کردن

از كجا بفهمیم كه خدا توبه ما را قبول كرده است؟ آیا می شود در اثر زیاد توبه كردن و توبه شكستن خدا دیگر توبه انسان را قبول نكند؟

نقش توبه در بازگشایی در سعادت و قرار گرفتن در مسیر حق و اصلاح عملكردهای غلط گذشته و گشودن دریچه امید به روی انسان بسیار اساسی است. بسیار می شود كه از انسان در طول زندگی و به ویژه در آغاز تربیت و اصلاح نفس، لغزش هایی سر می زند، اگر درهای بازگشت به روی او بسته شود مأیوس می گردد و برای همیشه از راه می ماند و لذا در مكتب تربیتی اسلام، توبه به عنوان یك اصل تربیتی با اهمیت زیاد مطرح است و اسلام از تمام گنهكاران دعوت می كند كه برای اصلاح خویش و جبران گذشته از این در وارد شوند.حضرت سجاد(ع) در مناجات تایبین از مناجات های پانزده گانه (خمسه عشر) كه در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی نیز آمده است به پیشگاه خداوند چنین عرضه می دارد:

خدایا! تو كسی هستی كه دری به سوی عفوت بر روی بندگانت گشوده ای و نامش را توبه گذاشته ای و فرموده ای؛ بازگردید به سوی خدا و توبه خالص كنید. اكنون عذر كسانی كه از ورود به این در بعد از گشایش آن غافل شوند چیست؟

در روایات به قدری بر مسأله توبه تأكید شده كه در حدیثی از حضرت امام باقر(ع) می خوانیم: «ان الله تعالی اشد فرحا بتوبه عبده من رجل اضل راحلته و زاده فی لیله ظلما فوجدها؛ خداوند از توبه بنده اش بیش از كسی كه مركب و توشه خود را در بیابان در یك شب تاریك گم كرده و سپس آن را می یابد، شاد می گردد». (تفسیر نمونه، ج 24، ص 295).

و باز در روایتی دیگر از آن حضرت آمده است: «التائب من الذنب كمن لاذنب له والمقیم علی الذنب و هو مستغفر منه كالمستهزء؛ كسی كه از گناه توبه كند، همچون كسی است كه اصلا گناه نكرده است و كسی كه به گناه خود ادامه دهد در حالی كه استغفار می كند مانند كسی است كه مسخره می كند» (همان، ص 296).

حقیقت توبه همان پشیمانی و ندامت از گناه است كه لازمه آن تصمیم بر ترك گناه در آینده است و اگر گناه گذشته كاری بوده كه قابل جبران است باید در صدد جبران برآید و به این ترتیب اركان توبه را می توان در چهار چیز خلاصه كرد:

1. ندامت، 2. تصمیم بر ترك در آینده، 3. جبران گذشته، 4. استغفار و طلب بخشش و مغفرت از خداوند.

پس توبه تنها استغفار یا پشیمانی از گذشته و حتی تصمیم به ترك در آینده نیست، بلكه علاوه بر همه اینها باید شخص گنهكار در مقام جبران برآید و فسادی را كه مرتكب شده جبران نماید. این صحیح نیست كه مثلا در جلوی دیگران فردی را به دروغ و حیله متهم كنیم و بعد در خانه خلوت استغفار نماید. پس باید حقوقی از خداوند مثل نماز و روزه و عبادات و تكالیفی را كه ضایع و ترك كرده و نیز حقوقی از مردم را كه تباه ساخته جبران نماید و آنها را تدارك كند و حقوق مردم را به آنها برگرداند و در صورت امكان و دسترسی از آنها رضایت و حلالیت بطلبد.

«توبه» در لغت به معناى رجوع است و خداوند همه مؤمنان را دستور به توبه مى دهد: «و توبوا الى الله جمیعاً ایّها المؤمنون لعلّكم تُفلِحون؛ اى مؤمنان همگى به سوى خدا رجوع كنید تا رستگار شوید» (نور(24)، آیه 31.)

و گاهى رجوع از معصیت به اطاعت است؛ یعنى، انسان تبه كار از معصیت خود دست بردارد. گاهى توبه به معناى پرهیز از «ترك مستحب و اولى» است یعنى، اگر بعضى از امور مستحب (مانند نماز شب و صدقه اول ماه) را ترك كرده باشد، از آن توبه كند. پس توبه افراد عامى به این است كه مستحب را بشناسند و انجام بدهند و حرام و مكروه را بشناسند و انجام ندهند. نسبت به گذشته جداً پشیمان باشند و آن را جبران كنند و نسبت به آینده هم عزم قطعى بر ترك خلاف داشته باشند. البته ترسیم و جبران گذشته كار آسانى نیست؛ بلكه حقوق فراوانى دارد كه باید همه آنها جبران شود؛ از جمله:

1. حق الله؛ آنچه از واجبات و وظایف الهى بر عهده دارد، اعاده نماید.

2. حق النفس؛ امام سجاد(ع) در رساله حقوق مى فرماید: حق نفست این است كه آن را در طاعت خدا به كار برى.

3. حق الناس؛ آنچه از حقوق مردم ضایع نموده، باید جبران و ترمیم كند.

«توبه» كمیت و كیفیتى دارد، كمیت توبه آن است كه قرآن كریم به همه مؤمنان دستور آن را مى دهد: «توبوا الى الله جمیعاً ایّها المؤمنون»

(همان، آیه 31.) و كیفیتش هم عبارت از «نَصوح»؛ یعنى، خالص بودن است كه در این زمینه قرآن مى فرماید: «یا ایّها الذین آمنوا توبوا الى الله توبةً نصوحاً» (تحریم(66)، آیه 8.) اگر توبه همه جانبه صورت گرفت و انسان از همه گناهان و خلاف ها توبه كند و خالص شود، آن گاه لغزش هاى گذشته بخشوده مى شود و انسان توبه كننده به منزله بى گناه است. پیامبر اكرم(ص) فرمود: «التائب من الذّنب كَمن لاذَنب له»

(مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 6، ص 21

توبه کردن,راه های توبه,غسل توبه

 

شرایط پذیرش توبه:
1. گناه را از روی جهالت و نادانی و طغیان غرایز و تسلط هوس های سركش و چیره شدن آنها بر نیروی عقل و ایمان انجام داده باشد نه از روی انكار حكم خداوند و عناد و دشمنی، چون چنین گناهی حكایت از كفر انسان می كند و توبه از آن قبول نیست مگر این كه از این حالت بازگردد و دست از عناد و انكار بشوید.

2. هنوز چندان زمانی از گناه نگذشته توبه كند و زود پشیمان شود و به سوی خدا بازگردد، زیرا توبه كامل آن است كه آثار و رسوبات گناه به كلی از روح و جان انسان شسته شود و كمترین اثری از آن در دل باقی نماند و این در صورتی است كه در فاصله نزدیكی قبل از ریشه دواندن گناه در دل، انسان پشیمان گردد، در غیر این صورت غالبا اثرات گناه در زوایای قلب و جان انسان باقی می ماند، پس توبه كامل آن است كه زود انجام پذیرد.امیر مؤمنان(ع) در حكمت 417 از نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی) در جواب كسی كه در حضور امام(ع) بدون توجه لازم گفت: «استغفرالله» فرمود: مادرت بر تو بگرید، آیا می دانی معنای استغفار چیست؟استغفار درجه والامقامان است و دارای شش معنا می باشد.

1. پشیمانی از گذشته

2. تصمیم به عدم بازگشت به گناه.

3. پرداخت حقوق مردم، چنانچه خدا را پاك دیدار كنی كه چیزی بر عهده تو نباشد.

4. تمام واجب های ضایع شده را به جا آوری .

5.گوشتی را كه از حرام بر اندامت روییده، با اندوه فراوان آب كنی.

6. رنج طاعت را به تن بچشانی چنان كه شیرینی گناه را به او چشانده بودی، پس آنگاه بگویی: «استغفرالله» (حكمت 417 نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی).

علامت پذیرش توبه:
از چند طریق انسان مى تواند تا حدودى دریابد كه توبه او مورد پذیرش واقع گردیده است یا نه:
الف) احساس بهجت و آرامش خاصى كه پس از دعا و توبه به انسان دست مى دهد یا به تعبیر دیگر احساس سبكى از گناهان وآلودگى ها.

ب ) هر قدر انسان از گناهان خود به طور جدى پشیمان شده و با تضرع و التجاى بیشترى خدا را بخواند توبه او مقبول تر است. بنابراین میزان انقلاب روحى انسان در حال استغفار نیز مى تواند به عنوان یك علامتى به كار آید.

ج ) میزان اعتماد به وعده هاى نیكوى الهى قابلیت و عنایات الهى را افزون مى سازد. بنابر این هر اندازه خدا باورى و توكل و اعتماد به وعده هاى اورا در خود افزون یافتیم مى توانیم بیشتر امید یابیم كه ما را پذیرا گشته است.

د ) هر قدر آثار واقعى توبه در اعمال و كنش هاى ما بیشتر هویدا گردد. یعنى رغبت كمترى به گناه و اراده و عزم راسخ ترى در اطاعت پروردگاریابیم نشان مى دهد كه توبه ما توبه واقعى ترى بود و به همین نسبت مقبول تر واقع گردیده است. امام امت (ره) مى فرمودند: اگر بعد از ماه مبارك رمضان تغییرى در حالات خود یافتید به همان نسبت وارد ضیافت الله شده اید ولى اگر دگرگونى در شما پدید نیامد از آن بى بهره ماندید.

-گناه شناسی/ محسن قرائتی.2-گناهان كبیره/ شهید دستغیب.3- شهید دستغیب، قیامت و قرآن (تفسیر سوره طور).3- مقالات, استاد محمد شجاعی.4- ترجمه جامع السعادات، مرحوم نراقی.5- ترجمه الاخلاق، مرحوم شبر.6- نقطه های آغاز در اخلاق، مهدوی كنی.

===========================
پى نوشت ها:

1. فرقان(25): آیه 70 .2. المیزان، ج 16، ص 242 .3.المیزان، سید محمد حسین طباطبایى، ج 15، ص 242 .4. المیزان، ج 15، ص243 .5. میزان الحكمه، محمدى رى شهرى، ج 1، ص 552 .6. المیزان، ج 15، ص 243 .7 .میزان الحكمه، ج 1، ص 548.

دوست محترم توبه از درهای برزگ لطف و رحمت الهی و موهبتی آسمانی است . انسانی مومنی كه مرتكب گناه شده واجب است كه فورا توبه كند و روح تیره شده خود را با آب توبه واستغفار صیقلی دهد . توبه بعد از هر گناه واجب شرعی است و اگر گناه هزاران بار هم تكرار شود باز نه تنها توبه امر مطلوبی است بلكه واجبی شرعی و عقلی است . ممكن است انسان گنهكار از توبه كردن مكرر خسته و ملول گردد اما خداوند هر گز ازقبول توبه بنده و آمرزش او خسته نمی گردد .

بازآ بازآ هر آن كه هستی باز آ گر كار و گبر و بت پرستی باز آ
این درگه ما درگه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شكستی باز آ

منبع:porseman.org

 

The post از كجا بفهمیم كه خدا توبه ما را قبول كرده است؟ appeared first on جذاب.


لینک منبع و پست :از كجا بفهمیم كه خدا توبه ما را قبول كرده است؟
http://www.jazzaab.net/%d8%a7%d8%b2-%d9%83%d8%ac%d8%a7-%d8%a8%d9%81%d9%87%d9%85%db%8c%d9%85-%d9%83%d9%87-%d8%ae%d8%af%d8%a7-%d8%aa%d9%88%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%a7-%d8%b1%d8%a7-%d9%82%d8%a8%d9%88%d9%84-%d9%83%d8%b1%d8%af.html



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده وبلاگ
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :